top of page
Zoeken

WAT ER GAAT VERANDEREN OP SOCIAL MEDIA IN 2026 (EN WAT DAT BETEKENT VOOR JOUW MERK)

Social media stond nooit stil, maar in 2026 gaat het harder dan ooit. De tijd van ‘een beetje posten’ is echt voorbij. Algoritmes worden slimmer, gebruikers kritischer en de platforms nóg sneller. Wat werkt er straks wel? Waar liggen de kansen? En wat kun je als ondernemer of bedrijf maar beter achter je laten?


AI-content wordt de norm, maar menselijke verhalen winnen

Je hebt het misschien al gemerkt: AI-gegenereerde content overspoelt de tijdlijnen. Van stockachtige Reels tot generieke carrousels met tips. Slim? Soms. Herkenbaar? Nee. Bouwt het vertrouwen? Zeker niet. 


In 2026 wordt AI-content mainstream. Dat betekent: je concurreert niet langer met alleen mensen, maar met duizenden 'snelle' posts die op elkaar lijken. Juist daarom winnen de accounts die persoonlijk durven zijn. Die laten zien wie er achter het bedrijf zit. Die echte verhalen vertellen. Échte meningen delen. En bijvoorbeeld humor in durven te zetten. 


Microvideo’s nemen het over van Reels

Waar Reels ooit draaiden om 15 tot 30 seconden, gaan we nu nóg korter. Video’s van 3 tot 7 seconden, met een snelle hook en duidelijke boodschap, doen het extreem goed. Gebruikers beslissen binnen 1 seconde of ze blijven hangen. Dus je video moet niet alleen goed zijn, maar direct boeiend.


En het mooie is: deze short-form video’s zijn vaak makkelijker te maken dan je denkt. Geen uitgebreide edits, geen voice-over. Gewoon een duidelijk moment, een trigger, en iets herkenbaars.


Engagement > bereik

In 2026 is bereik geen prestatie meer. Het is een gegeven. De meeste ondernemers krijgen nog wel bereik (zeker met Reels of ads), maar merken dat het weinig oplevert. Wat verandert, is de waarde die algoritmes toekennen aan échte interactie.


Denk aan:

» Reacties van 3+ woorden

» Opslaan of delen van content

» Mensen die doorklikken naar je profiel (en blijven hangen)


De algoritmes kijken niet meer alleen naar “wie zag dit”, maar naar: “wie deed er iets mee?" Content die actieve reacties uitlokt, wint. En dat begint bij de vraag: durf je nog iets te zeggen dat uitnodigt tot gesprek?


Jouw community is belangrijker dan je volgersaantal

Grote volgersaantallen worden steeds minder relevant. Wat telt is: wie komt terug? Wie klikt, reageert, deelt, stuurt een DM? In 2026 verschuift de focus van groei naar binding. En dat betekent dat je als merk of ondernemer niet alleen moet zenden, maar ook echt moet luisteren en terugpraten.


Een actieve community levert op:

» Meer organisch bereik (je volgers verspreiden je content)

» Meer vertrouwen

» Meer warme leads (mensen die jou al maanden volgen, nemen sneller contact op)


Platformkeuze wordt strategischer

“Je moet overal zijn” maakt plaats voor: "We zijn zichtbaar waar we écht iets bijdragen." In 2026 worden bedrijven bewuster in hun kanaalkeuze. Want elk platform vraagt om een eigen tone of voice, format en strategie. En dat kost tijd.

De kracht ligt niet in ‘alles een beetje doen’, maar in één of twee platforms waar je uitblinkt.


Van content maken naar content managen

De laatste grote verandering: in 2026 zijn de meeste bedrijven er wel achter dat “even snel iets posten” niet werkt. Er is behoefte aan structuur. Aan workflows. Aan een contentstrategie die vooruitdenkt in plaats van achter de feiten aanhobbelt.



Content maken wordt in 2026 meer een proces dan een los idee. Bedrijven die vooruit plannen, met duidelijke formats, vaste kaders en meetmomenten, winnen op kwaliteit én op rust.


En dat is precies waar wij op inzetten.


Wie in 2026 wil opvallen, moet durven kiezen

De tijd van veel en snel is voorbij. In 2026 gaat het om slim, strategisch en menselijk. Niet het hardst schreeuwen, maar het meest raken. Niet viraal, maar waardevol. Niet alleen zichtbaar, maar herkenbaar.


Wil jij in 2026 social media eindelijk op een manier inzetten die bij jouw merk past én echt werkt?


Dan mag je mij bellen, een DM sturen of mailen. Laten we in 2026 mooie stappen zetten samen! 


+31 6 57 80 11 61


 
 
 

Opmerkingen


bottom of page