top of page
Zoeken

ZO WERKT HET TIKTOK ALGORITME ÉCHT (EN ZO SCOOR JIJ OOK HOGE VIEWS)

Als je me al even volgt op TikTok, dan weet je dat ik de afgelopen tijd mooie resultaten heb mogen behalen. Een van mijn video’s is inmiddels meer dan 600.000 keer bekeken, andere video’s haalde meer dan 200.000 views, en met regelmaat tikken mijn video’s meer dan 20.000 weergaven aan. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Succes op TikTok draait niet alleen om geluk of ‘viral gaan’. Het draait om snappen hoe het algoritme werkt, hoe je een goede video maakt en daar slim op inspeelt.

 

In deze blog neem ik je mee in hoe het algoritme van TikTok werkt, welke rol interactie speelt, en hoe jij dit kunt gebruiken om jouw video’s beter te laten scoren.


TikTok werkt met een puntensysteem

Wat veel mensen niet weten, is dat TikTok werkt met een soort puntensysteem om te bepalen of jouw video interessant genoeg is om verder te verspreiden. Iedere actie die iemand onderneemt op jouw video, levert punten op:

 

Like = 1 punt

Comment = 2 punten

Repost = 3 punten

Hele video afgekeken = 4 punten

Video opnieuw bekijken = 5 punten

 

Wanneer jij een video plaatst, wordt deze in eerste instantie getoond aan ongeveer 300 willekeurige gebruikers binnen jouw doelgroep. Vervolgens kijkt TikTok hoeveel punten jouw video scoort binnen een bepaalde tijd. Haalt jouw video rond de 50 punten of meer, dan is de kans groot dat TikTok besluit hem aan een groter publiek te laten zien. Scoort hij lager? Dan stopt de verspreiding vaak al in de eerste fase.


Interactie is key

Alles draait om interactie. TikTok leert namelijk razendsnel van hoe jij en anderen omgaan met video’s. Hoe sneller en vaker jouw video geliket, gedeeld of gereageerd wordt, hoe beter het algoritme denkt: "Dit is content waar mensen op zitten te wachten."

 

Daarnaast is weergaventijd erg belangrijk. Een video die van begin tot eind wordt afgekeken, krijgt méér waarde dan een video waarbij mensen al na drie seconden verder scrollen. Video’s die opnieuw afgespeeld worden of worden opgeslagen (saves), worden ook als extra waardevol gezien. Dit laat namelijk zien dat jouw content écht resoneert bij de kijker.


De rol van video-informatie

Behalve gebruikersinteracties kijkt TikTok ook naar informatie in de video zelf om te bepalen wie de video te zien krijgt. Dat gebeurt op verschillende manieren:

 

Beschrijving en hashtags

Door gebruik te maken van relevante zoekwoorden in je beschrijving en hashtags, help je TikTok jouw video in de juiste niche te plaatsen. Maak het dus concreet: gebruik hashtags die passen bij je doelgroep en onderwerp. Bij hashtags wordt er vaak gedacht: Hoe meer hoe beter. Dit is absoluut niet zo. Gebruik juist niet te veel hashtags, want dit kan TikTok verwarren waar de video nou daadwerkelijk overgaat.

 

Audio

TikTok is begonnen als een muziek-app, dus audio speelt nog altijd een grote rol. Door trending sounds te gebruiken vergroot je de kans dat jouw video wordt opgepikt. Ook originele audio kan werken, zeker als je zoekwoorden verwerkt in de teksten die je uitspreekt.

 

Locatie

Hoewel dit een minder belangrijke factor is, speelt je locatie ook een kleine rol. TikTok laat vaak content zien van gebruikers die zich in jouw regio bevinden. Zeker voor lokale ondernemers is dat interessant: jouw video’s kunnen lokaal net iets sneller viral gaan.


Hoe jij slim gebruik maakt van het algoritme

Hier zijn nog een paar concrete tips die ik zelf toepas om mijn video’s te laten presteren:

 

» Zorg dat je eerste drie seconden boeien, want dat bepaalt of mensen blijven kijken.

» Stimuleer interactie met een vraag of stelling in beeld of in je caption.

» Gebruik trending audio’s gecombineerd met eigen invalshoek.

» Post consistent. Het algoritme beloont actieve gebruikers!

» Ga interactie aan bij mensen op jouw FYP. Ook hierbij geldt: Het algoritme beloont actieve gebruikers.

 

Laat perfectionisme los

TikTok draait niet om perfectionisme, maar om relevantie en consistentie. Zodra je snapt hoe het algoritme werkt en waar je op moet letten, kun je steeds beter voorspellen welke content goed gaat scoren. En geloof me: met de juiste aanpak zijn die tienduizenden of zelfs honderdduizenden weergaven ook voor jou haalbaar.

 

Wil je nog meer te weten komen over het TikTok algoritme en meer diepgang over hoe je een goed scorende video maakt? Ik vertel je alle ins and outs in onze Social Media Cursus.

 

 
 
 

Comments


bottom of page